تبلیغات
دانشگاه جامع علمی-کاربردی کیاکلا - از مهرماه دوره های كارشناسی ارشد مهارتی در دانشگاه جامع علمی كاربردی راه اندازی می شود
دانشگاه جامع علمی-کاربردی کیاکلا
به وبلاگ مرکز آموزش علمی کاربردی سرای کیفیت اندیشان نوآوار کیاکلا خوش آمدید

رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت : از مهرماه سال جاری در راستای نظام آموزش مهارتی ، دوره های کارشناسی ارشد برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی می شود و هم اکنون در مراحل اولیه طراحی این دوره ها هستیم.

رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت : از مهرماه سال جاری در راستای نظام آموزش مهارتی ، دوره های کارشناسی ارشد برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی می شود و هم اکنون در مراحل اولیه طراحی این دوره ها هستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی ، دكتر عبدالرسول پورعباس در چهارمین گردهمایی روسای واحدها و مراكز آموزش عالی علمی كاربردی جهاد دانشگاهی كه روز دوشنبه با حضور رییس جهاد دانشگاهی در پژوهشكده فرهنگ و هنر برگزار شد ، با اشاره به دو بخش آموزش‌های نظری و آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در نظام جامع آموزشی كشور، گفت: در تمام دنیا آموزش‌های ابتدایی با محوریت مهارت و آموزش‌های متوسطه با محوریت‌های مهارت و نظری پیش می‌رود.

وی افزود: در بیش از80 كشور دنیا آموزش بین30 تا40 درصد نظری و با هدف توسعه علم و تكنولوژی است، بیش از 70 درصد آموزش مهارتی با هدف تولید نیروی كار و تكنسین متخصص جهت فعالیت در حوزه‌های صنعت، كشاورزی و غیره می‌باشد.

دكترپورعباس با بیان اینكه در ایران سابقه فعالیت نظام مهارتی به 120 سال گذشته برمی‌گردد، ادامه داد: در آن سال‌ها نظام شاگرد و استادی یك نظام آموزش مهارتی بود و در سال‌های اخیر به دلایل مختلف این نظام را از دست دادیم و اخیرا نظام شاگرد و استادی مدرن طراحی و به شكل پایلوت در پنج استان كشور در حال اجراست.

وی با ابراز تأسف از اینكه در سال‌های اخیر توفیقاتی حاصل نشد تا بتوان ایران را جزو كشورهایی عنوان كرد كه در مسیر نظام آموزش مهارتی گام‌های اساسی برداشته‌ است، اظهار كرد: آموزش مهارتی به شكل‌های مختلف در ایران وجود دارد؛ اما به صورت جزایر جداگانه كه از جمله آنان می‌توان به نظام آموزش پزشكی و آموزش خلبانی كه كاملا مهارتی هستند اشاره كرد.

وی با بیان اینكه این تفاوت‌ها به علت نبود یك نظام واحد است، گفت: دانشگاه جامع علمی كاربردی پس از فعالیت خود طی سال‌های متمادی، عملا در حوزه كاردانی غوطه‌ور شده و همانجا مانده بود به نحوی كه حدود 30 تا 40 درصد فعالیبت خود را در دوره‌های نظری دنبال می‌كرد كه این مساله منجر به انحلال برخی مراكز علمی كاربردی شد.

دكتر پورعباس گفت: دانشگاه جامع علمی كاربردی همانند سایر دانشگاه‌های نظری به سمت آموزش‌های نظری پیش می‌رفت كه در نتیجه آن یا باید مراكز علمی كاربردی جمع می‌شدند یا به مسیر اصلی خود بازمی‌گشتند، بنابراین در این راستا برخی از سازمان‌ها تابلوهای دانشگاه علمی كاربردی را پایین می‌آوردند كه اگر قرار باشد منحل شوند، ضرری متوجه آنها نشود.

از سوی دیگر هم اقدامات وزارت آموزش و پرورش مورد استقبال خانواده‌ها واقع نشد، چون مسیر تحصیل دانشجویان ابتر بود و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش عملا در سطح زیر دیپلم و سیكل باقی ماند.

رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی با اشاره به قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال70 به بعد و تاكید این قوانین بر آموزش مهارتی در تمامی سطوح از پایین‌ترین تا عالی‌ترین مرتبه، عنوان كرد: آموزش مهارتی در تمامی سطوح امكانپذیر نبود؛ چرا كه همیشه با وزارت علوم اختلاف نظر داشتیم و وزارت علوم دانشگاه‌ها را به سمت نظام نظری هدایت می‌كرد كه نهایتا مقرر شد كه نظامی بر سه محور آموزش، صلاحیت و اشتغال طراحی شود.

وی با اشاره به طراحی هزار رشته محل جدید در شش ماهه اول سال جاری در دانشگاه، عنوان كرد: قرار است تا پایان سال جاری تمامی محتواهای درسی بازنگری شوند و مسیر خود را به حركت در محور شغل تغییر جهت دهیم، به طور مثال رشته حسابداری یك رشته نظری است؛ اما با این طرح جدید ممكن است در حسابداری مهارتی 20 رشته وجود داشته باشد.

دكتر پورعباس با بیان اینكه شورای عالی اداری تمام دستگاه‌های اجرایی را ملزم به تعدیل نظام نظری و حركت به سمت نظام مهارتی كرده است، گفت: شورای گسترش مهارتی به صورت مستقل اولین جلسه خود را با حضور 13 نفر از مسئولین تشكیل داد و در این جلسه تمامی افراد معتقد بودند كه باید در جهت توسعه آموزش مهارتی گام برداشت.

وی با بیان اینكه جلسه اول هیات ممیزه مستقل نیز برگزار خواهد شد، افزود: احكام صادر شده است و در حال پیگیری جهت تشكیل شورای برنامه‌ریزی مستقل هستیم.

دكترپورعباس اظهاركرد: در حال حاضر برای ایجاد مقطع دكتری چانه‌زنی نمی‌كنیم؛ بلكه برای مقطع پست‌دكتری كه تجربه كاری است تلاش داریم و در این راستا نظام صلاحیت را از نظام مدارك دانشگاهی جدا كرده‌ایم به گونه‌ای كه مدارك دانشگاهی در مسیر دیگری تعیین صلاحیت می‌شوند.

وی گفت: در این راستا در نظام اشتغال، مشخصه شغل و سطوح آن استخراج و سپس مشخصه‌های صلاحیت را تعیین می‌كنند و این صلاحیت‌ها یكی از شرایط مدارك دانشگاهی است.

رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی با اعلام راه‌اندازی نخستین دوره مقطع كارشناسی ارشد در دانشگاه برای مهر ماه ، افزود: جهاد دانشگاهی باید نیازها را شناسایی و در جهت رفع آنان تلاش كند.

دكترپورعباس ادامه داد: تعامل با محیط كار موجود باید ایجاد شود و اگر جهاد دانشگاهی به سمت تخصصی‌شدن حركت كند ، می‌تواند آموزش مهارتی با محوریت خدمات توسعه دهد كه در این صورت موسسات خدماتی كشور را به موسسات جهاد دانشگاهی واگذار خواهیم كرد.

وی با بیان اینكه هر چه به سمت حوزه‌های نظری گام برداریم بیشتر تهدید می‌شویم، افزود: وزارت علوم امسال 20 درصد ظرفیت پذیرش در حوزه علوم انسانی را كاهش داد و ما از سوی دیگر موظف به گسترش ظرفیت دانشجویان هستیم. وی با اشاره به جذب 83 درصدی فارغ‌التحصیلان از بخش كشاورزی در نظام نظری، گفت: در دانشگاه جامع علمی كاربردی بیش از 85 درصد فارغ‌التحصیلان آن جذب محیط كار می‌شوند.دكترپورعباس ادامه داد: اگر مراكز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی توانستند مجوز موسسه را اخذ كنند ما نیز بخش تعاونی‌ها را به جهاد دانشگاهی واگذار می‌كنیم.

وی در خاتمه با اشاره به پیشرفت كشور استرالیا در جهت استفاده از پیشنهاد شهید رجایی در آن سالها مبنی بر راه‌اندازی نظام مهارتی، گفت: این كشور به گونه‌ای پیشرفت كرده است كه در نظام آموزش مهارتی، قوی‌ترین كشور به حساب می‌آید.


منبع خبر:  پرتال اطلاع رسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی




طبقه بندی: اخبار دانشگاه جامع، 
ارسال توسط امیرحسین موسوی میرکلایی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما عملکرد این وبلاگ چگونه است؟






پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

شارژ ایرانسل

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی

امکانات جانبی
blogskin
پایگاه سرگرمی پاتوق98 - اخبار|عكس|اس ام اس|سرگرمی|رایگان|دانلود